Дислексија

Дислексија је поремећај који доводи до тешкоћа у савладавању технике читања код деце са просечном интелигенцијом, добрим видом и слухом као и адекватним едукативним, психолошким и социјалним факторима. Кашњење у говорно језичком развоју може бити први знак да ће дете имати тешкоће са читањем.

Да би се поставила дијагноза дислексије, интелигенција детета мора бити на одређеном нивоу за његов узраст, а способност читања испод очекиваног за узраст (најмање осамнаест месеци испод стварног старосног узраста) док услови живота и рада у кући и школи морају задовољити одређене минималне захтеве.

Не постоје тачне процене учесталости, јер не постоје тачни критеријуми за дијагностику. Сматра се да се дислексија јавља у око 5-10% деце школског узраста.

Узроци

Као могући узроци наводе се органски, психолошки и социјални фактори, као и успорено сазревање детета.

Типови грешака који су карактеристични за дислексију:

-тешкоће анализе и синтезе гласова у речи,
-немогућност запамћивања слова,
-немогућност довођења у везу штампаног и писаног слова,
-немогућност препознавања слова која су слична по облику,
-честе замене вокала унутар речи,
-прекид код читања вишесложних речи,
-понављање делова речи, целих речи, дела текста,
-погрешно читање завршних делова речи,
-инверзија (замена) слова или слогова,
-прескакање кратких речи (везника, предлога…),
-прескакање редова,
-делимично или погрешно схватање текста.

Третман

-препознавање и именовање графема (слова) изоловано,
-препознавање и именовање графема(слова) изоловано у контексту речи и реченица,
-препознавање гласа анализом и синтезом,
-слагање речи од коцкица уз гласно повезивање – певање,
-читање једносложних речи,
-читање двосложних речи,
-завршавање речи на одређени слог,
-читање речи и склапање реченица,
-кратки текстови,
-препричавање.

Логопедски третман треба да је у складу са општим циљевима образовања. Спроводи се два или три пута недељно у трајању од 45 минута.

Контактирајте нас