Норме уредног развоја

Од 2. месеца дете започиње:

-гукање,
-одојче своје задовољство исказује кроз распевавање гласова,
-добро гута,
-добро вуче када сиса и
-добро отвара и затвара уста.

У периоду од 5. до 6. месеца започиње:

-фаза брбљања, која обилује комбиновањем самогласника и сугласника (ап, ба, да, та, га, апа).

Од 6. до 8. месеца

-дете повезује два иста и различита слога (ба-ба, па-па, ма-ба, та-ба),
-интезивно тепа,
-разуме и реагује на своје име.

Од 8. до 12. месеца:

-дете употребљава више речи са удвајањем више слогова (баба, деда, тата…),
-тепање прелази у говор,
-уме да покаже “ где зека пије воду“, “где је паметна глава?“,
-слуша и имитира звуке из свог окружења (“ав-ав“, “мау“, “ту-ту“….),
-разуме значење неких речи попут “дај“, “но-но“, “ево“, “па-па“.

Од 12. до 18. месеца:

-дете разуме када му кажете “дођи“ , “донеси“, “идемо“,
-препознаје предмете и делове тела (око, уста, нос, косу),
-разуме када питате “где је ово или оно?“ и то показује,
-неке речи означава слоговима (га- глава, нона- нога…),
-има речник од 10 – 20 речи (“мама“, “баба“, “тата“, “деда“, “па-па“),
-користи фразу од две речи (“дај то“, “мама ајде“…).

Од 18. до 24. месеца:

-реагује на „ покажи ми кућу, чику, тету, капу“,
-може да покаже луткино око, нос, уста, ногу, руку,
-прати једноставна упутства: “баци“, “шутни“, “стави“,
-разуме налоге “седи на столицу“, “донеси патике“, “узми лопту“…
-именује неке предмете: лопта, лутка, сат…

Од 1. до 2. године:

-одговара на питање: “како се зовеш?“, “како лаје куца“…
-речник се знатно богати,
-изговара самогласнике и око 25% сугласника (п, б, т, д, н, м, ј, в,), понекад и к и г
-воли да слуша приче и песмице и да гледа слике

Од 2. до 3. године:

-може да препозна на основу слике за шта се предмет употребљава,
-прстима показује или каже колико има година,
-саопштава своје жеље, намере, проблеме,
-броји до 3,
-упоређује боје и постаје свесније сличности и разлика,
-на налог изводи ономатопеју и опонаша неку емоцију,
-долази до увећања обима и разноврсности речника (500-1000 речи),
-употребљава заменице и прилоге,
-користи заменицу “Ја“,
-почиње са употребом придева и предлога.

Од 3. до 4. године:

-извршава две наредбе дате истовремено: “ узми оловку и стави је на сто“,
-даје одговарајуће одговоре на постављено питање: “ Шта радиш када си гладан?“, “Шта радиш када си поспан?“,
-броји редом до 5,
-располаже речником од 1.500 речи,
-говор му је разумљив,
-улази у фазу „радозналости“ и развија сазнање о свету који га окружује,
-користи речи и разуме супротности „велико-мало“, „бата-сека“ итд,
-прича о себи, о другима, о својим догађајима,
-прати садржај приче и поставља питања,
-разликује леву и десну страну,
-препознаје и именује прсте на обе шаке,
-зна песмице од три строфе.

Од 4. до 5. године:

-говор је у потпуности граматичан,
-у говору користи везнике: јер, али, или…
-препричава приче које чује,
-броји редом до 10,
-има речник од 2.000 речи и више,
-у изговору користи свих 30 гласова,
-исправља сопствене грешке у говору

Од 5. до 6. године:

-потпуно разуме говор окружења,
-извршава три узастопне наредбе дате истовремено,
-говор је у потпуности граматичан,
-препричава дуже приче,
-може да дефинише једноставне речи: “Шта је кућа? Шта је сунце? Шта је мајка?“
-боји преко 10.

Од 6. до 7. године:

-говор и језик детета достижу развијеност говора и језика одрасле особе,
-дете је у потпуности овладало свим врстама речи,
-зна да именује годишња доба и објасни разлику између њих,
-може да изврши анализу и синтезу речи од 4-5 гласова (“ кућа, време“),
-броји до 20 унапред и уназад.

Контактирајте нас